Overslaan en naar de inhoud gaan

You can translate this website using Google Translate. When you select a language there will be data sent to Google.

We are not responsible for the quality of the translation.

Close

Gezonde en gelukkige leerlingen: Het Markland College in Oudenbosch is een Gezonde School

Een Gezonde School waar leerlingen zichzelf uitdagen en groeien in hun ontwikkeling, omdat de school een gezonde leefstijl belangrijk vindt. Het Markland College in Oudenbosch is zo’n Gezonde School. Als kinderen goed in hun vel zitten, gezonde keuzes maken en minder afgeleid worden door problemen, gaat leren makkelijker en verloopt de ontwikkeling soepeler. De voordelen van een Gezonde School.

Gewoon doen!

Robin van der Sanden is docent en Gezonde School-coördinator op ‘het Markland’. Robin: “Elk jaar besluiten we zelf welke onderwerpen belangrijk zijn voor onze school. Vorig jaar waren dat roken, alcohol en drugs, dit jaar zijn dat seksualiteit, relaties en sexting. Dat betekent niet dat we roken, alcohol en drugs loslaten, nee hier besteden we structureel aandacht aan. In de Gezonde School-aanpak hoef je het niet allemaal zelf uit te vinden; beleid, materialen, lessen, het is allemaal voorhanden. Ook ontvangen we een stimuleringsbijdrage, waardoor de coördinatie van de Gezonde School een vast onderdeel is in mijn takenpakket. Verder is het vooral een kwestie van doen!”

Hulp van experts

Het Markland College maakt gebruik van bewezen activiteiten in hun Gezonde School-aanpak. Bijvoorbeeld het preventieprogramma ‘Helder op school’ vanuit het Trimbos Instituut. Hierbij krijgt de school hulp van Roeland van Roosmalen (Novadic-Kentron). Roeland: “Ik train de docenten in alle ins en outs op het gebied van alcohol, drugs, tabak, gamen en social media. De docenten leren hoe je schoolregels met elkaar afspreekt, hoe je kan zien aan leerlingen dat ze te veel gamen of blowen, hoe je leerlingen leert omgaan met groepsdruk en hoe je lessen verzorgt over deze thema’s. Leerlingen begeleid ik ook persoonlijk, als er zorgen zijn. Voor ouders organiseer ik interactieve ouderavonden, bijvoorbeeld ‘help mijn kind is verslaafd’.  Ouders hebben namelijk veel invloed op de keuzes die kinderen maken.”

De Gezonde School-aanpak leeft in onze school

Robin vertelt verder: “We zijn nu een aantal jaren bezig met de Gezonde School-aanpak. Alle brugklassers krijgen de lessen ‘Frisse start’ van Helder op School waarbij ze de risico’s van alcohol, drugs en roken leren kennen. Via een smartquiz gaan ze beseffen dat de meeste kinderen niet roken en drinken en geen drugs gebruiken. Uiteindelijk maken de leerlingen een afspraak met hun ouders rondom alcohol-, drugsgebruik en roken, hopelijk is dat NIX 18. Voor de brugklas organiseren we voorstellingen zoals ‘Hoe overleef ik de brugklas?’ waar groepsdruk een onderwerp is. In leerjaar 2 komt ‘Samen fris’ aan bod waarbij we onder andere checken of de afspraken die tussen ouders en kinderen gemaakt zijn nog steeds gelden. Door zo actief bezig te zijn met gezondheid, ontstaan er steeds meer initiatieven binnen onze school. We hebben nu een menstruatie-uitgiftepunt en er is gratis ontbijt op school, vanuit de gedachte dat er in sommige huizen geen geld is voor ontbijt. Al deze activiteiten, waarbij we leerlingen, ouders en docenten betrekken, dragen bij aan gezonde en fitte leerlingen. De Gezonde School-aanpak heeft zeker geholpen om al deze initiatieven neer te zetten.”

Steun van GGD West-Brabant

GGD West-Brabant streeft ernaar dat iedereen in West-Brabant gezond, veilig en gelukkig opgroeit  en ondersteunt het Markland College bij hun gezonde ambities. Simone Luijten van de GGD West-Brabant is de Gezonde School-adviseur van het Markland. Robin: “De GGD heeft vele jaren ervaring als het gaat om de Gezonde School, ook zijn zij betrokken bij meerdere scholen. Simone weet wat wel en niet werkt en staat altijd klaar om mee te denken.”  Simone: “Ik ben blij dat het Markland College kiest voor een structurele en integrale aanpak. Hier en daar een les over alcohol en drugs, dat werkt niet. We werken volgens de vier pijlers van de Gezonde School. Allereerst educatie in de vorm van erkende Gezonde School-activiteiten voor leerlingen en docenten, als tweede de schoolomgeving zoals het inrichten van het rookvrije schoolterrein, als derde signalering; waaronder het herkennen van problematisch gebruik, en als laatste beleid, waarbij de school gezonde afspraken en regels vastlegt in het schoolbeleid. Met deze werkwijze maak je de grootste impact op de gezondheid en welzijn van de jongeren en dat kan al door met kleine stappen te beginnen.”

Gezonde en energieke leerlingen, daar doen wij het voor!

Robin: “Als ik hoor dat ouders met hun kinderen aan de keukentafel het gesprek aangaan over roken, alcohol en drugs, maakt dat me trots. Uiteindelijk horen kinderen het stemmetje van papa of mama in hun hoofd bij het maken van gezonde keuzes. Als school brengen wij dat gesprek op gang, zodat leerlingen goed voor zichzelf zorgen. Door de Gezonde School voel ik mij verbonden met de wereld van jongeren en de huidige tijd. Er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen rondom gezond leven, dat houdt mij jong.”

De Gezonde School-aanpak leeft in onze school. Tegen andere scholen wil ik zeggen: doe het gewoon, je hoeft niet alles alleen te doen. Er is hulp van experts’

Robin van der Sanden docent lichamelijke opvoeding en Gezonde School-coördinator